torsdag 18 februari 2010

Rågbröd

Ett väldigt gott matbröd där jag bytt ut mjölken mot havredryck.


2 st
Jäsningstid: ca 1 ½ timme
Gräddningstid: ca 40 min

50 g jäst
2 dl vatten
4 dl havredryck
1 msk salt
3 msk olja
7 dl grovt rågmjöl
ca 9 dl fint matbrödsmjöl, lantvetemjöl eller vanligt vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet och havredrycken till 37 grader (fingervarmt). Häll lite av degspadet i bunken och rör tills jästen är löst. Tillsätt resten av degspadet, salt, olja, rågmjöl och största delen av det fina mjölet. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt i bunken. Täck med duk och låt degen jäsa ca 1 tim.
2. Stjälp upp degen på mjölat bord och arbeta den lätt. Dela degen i två delar och forma varje del till en rund eller avlång limpa. Lägg dem på smord plåt (jag föredrar bakplåtspapper). Täck med duk och låt jäsa ca 30 min.
3. Värm under tiden ugnen till 200 grader.
4. Skåra bröden försiktigt med vass kniv eller rakblad och pensla med vatten.
5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.
6. Låt bröden kallna under duk på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar