torsdag 18 februari 2010

Fruktsallad med bullsmak

Jag tycker alltid det är svårt att hitta någon efterrätt, som alla kan äta. Den här lite annorlunda fruktsalladen har blivit en favorit.

4 portioner
Tid: ca 30 min samt ev 30 min i kylskåpet

2 äpplen
2 päron
2 clementiner eller satsumas
1 banan
200 g vindruvor, gärna i olika färger

LAG:
1 citron
3 msk vatten
2 msk socker
½ tsk mald kanel
½ tsk mald kardemumma

1. Börja med lagen. Halvera citronen och pressa ur saften. Blanda citronsaften i en stor skål med vatten, socker, kanel och kardemumma.
2. Skala, kärna ur och skär äpplen och päron i små fina bitar.
3. Skala och skär eller klipp clementinklyftorna i mindre bitar.
4. Skala och skiva bananen.
5. Skölj, halvera och kärna ur vindruvorna.
6. Blanda ner frukten undan för undan i kryddlagen. Ställ gärna fruktsalladen kallt ca 30 min innan den ska ätas.

Frukten kan givetvis varieras efter tycke och smak!

Till detta serverar jag lätt vispad "Luftig Visp" från Carlshamn mejeri. Jag brukar ta i lite vaniljpulver för att få bort havresmaken och även de som kan äta vanlig grädde brukar tycka att det blir gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar